Sunday, October 14, 2012

Jatuh katil

Assalamualaikum...

Aku rasa menyesal sebab terlelap sekejap masa menjaga anak aku atas katil. Anak aku yg usianye baru nak masuk 7 bulan jatuh dari katil. Berderau beb darah aku bila dgr bunyi gedebuk...kuat beb. Dan rasa menyesal aku di panjang lagi dgn ketinggi katil & tilam yg aku beli. Tu lah...nak sgt katil tinggi, amek ko. katil aku aku tingginye 1 kaki je. Tapi tilam nye yg tinggi. 16 inci beb...maknanye 2 kaki lebih beb...anak aku gedebuk jatuh dari katil beb.

Bini aku plak tengah mandi, keluar toilet menjerit2 tanye kenapa. Aku punye lah gelabah...terus aku capai anak aku yg terlentang. Bini aku plak tengok anak aku menjerit2 tanye kenapa, aku jawab la anak jatuh katil. Dia ambik anak aku terus dia menangis sambil membebel...pompuan. Menangis, membebel..itu je la yg diaorg tau. Tapi aku tak salahkan bini aku dlm hal nih. Yang salahnye aku.

Sorang menangis terjerit2, sorang lagi menangis2 sambil membebel. Ikutkan hati aku, mau je aku menjerit suruh berenti menangis. Tapi mengikut akal waras aku, anak aku tu yg perlu di tenangkan dulu, bini aku kemudian. Aku capai anak aku, capai sterika & towel, aku tuam belakang kepala dia. Sambil tu bini aku membebel, penat dia mengandungkan anak aku. Memang la beb...mak mana yg tak syg anak. Aku tak tau la plak mak2 yg buang anak kat luar tu. Yang aku pasti diaorg yg buang anak tu mmg tak sayang anak diaorg. Tapi bini aku sayang anak dia. Bini aku plak bukannye boleh mengandung lagi atas nasihat doktor. Bini aku ada diabetes. Masa dia mengandungkan anak aku nih, doktor dpt detect mata kiri dia bleeding.

Sambil aku tuam kepala anak aku, sambil tu la bini aku ungkit ckp doktor yg dia tak boleh mengandung lagi. Aku buat tak tau je ape bini aku cakap, dalam hati, doktor tu bukan tuhan yg nak tentukan hidup mati pesakit dia. Dia cuma perantara je. Ialah beb...anak aku nih mungkin jadi anak tunggal aku lepas nih kot. Mesti lah dia sedih...aku pun sedih gak. Bukan aku sedih ape yg bini aku bebelkan. Yg aku sedih, tengok anak aku yg tak berenti lagi menangis. Aku selawat, aku tuam kepala anak aku. Dekat 10 minit aku tuam kepala anak aku, baru aku bagi kat bini aku. Dan bini aku tak abis lagi membebel...aku suruh bini aku susukan dia baru la anak aku berenti menangis. Tapi yg peliknye bini aku belum lagi berenti menangis. Hahaha...

Alhamdulillah...lepas 2 minit menyusu baru la anak aku berenti menangis. InsyaAllah kalau ada kelapangan, aku nak bawak anak aku pegi urut kat Mak Yam...Mak Yam nih kiranye pengamal perubatan tradisional yg rapat dgn kakak sulung aku. Anak2 kakak aku semuanye Mak Yam yg urutkan kalau anak2 buah aku jatuh katil, jatuh basikal dan ape2 jatuh yg sewaktu dgnnye.

Cite pasal Mak Yam nih, satu hari akan aku muatkan dalam blog nih.

Chow...chin...chow...

0 comments:

Post a Comment