Friday, November 2, 2012

[Ulasan aku] Isu air

Assalamualaikum....

Tengok tajuk je aku dah naik menyampah. Air pun nak di politikkan. Baik PR & BN, masing2 keras kepala.  Nak ikutkan kelebihan skrg memihak kpd BN sebab ramai yg sokong Langat 2 patut di teruskan. Mmg la ramai yg sokong, sebab diaorg tak tau kaedah membran nih. Langat 2 menggunakan kaedah rawatan air menggunakan bahan kimia & hasil air pun tak berapa bersih yg menelan kos sebanyak RM 3 billion. Manakala kaedah membran menghasilkan air bersih & menelan kos RM 800 juta.

Dah aku google segenap ceruk alam maya, rata2 yg aku baca, kaedah ni lebih murah dari segi penyelangaraan. Kat Malaysia pun dah pakai kaedah ni. Negeri yg pakai kaedah ni Pulau Pinang, kat Bukit Panchor. klik sini

Mengikut kajian, kaedah ni lagi bagus sebab air yg di suling menggunakan kaedah ni peratusan bersih adalah 98%. Kaedah membran nih mulanya di gunakan kilang2 makanan & minuman. Bayangkan air coke yg korang minum skrg nih, pakai kaedah membran. Sumber air dari air paip, disuling menggunakan kaedah membran, pastu terus di jadikan minuman, korang pun minum. See...bersih 4.0. Tapi, bergantung gak keadaan paip2 saluran utama. Kalau paip2 utama berkarat & tak dituka lagi, mmg berkeladak gak la air yg kita dpt.

Ok...mengikut spekulasi yg aku buat, kenapa kerajaan cakap kaedah membran nih tak bagus, sebab ada desakan dari tokey2 syarikat yg jual alat suling air. Itu spekulasi aku la. Betul tak betul, aku tak tau la. Tapi, mungkin betul. Sebab, mengikut firasat aku, kalau kaedah membran ni diguna pakai, lingkup la syarikat yg jual alat penapis air nih. Sebab, air yg disalurkan kat umah2 dah bersih. Tak payah tapis lagi.

So, mana yg patut kita pilih. Langat 2 yg menelan belanja RM 3 billion yg menghasilkan air lebih berkeladak, disamping tu mengayakan kroni2 & tokey2 penapis air atau kaedah membran yg menelan kos RM 800 juta, dpt air bersih & tidak mengayakan kroni & menyebabkan tokey2 jual penapis air gulung tikar.

wasalam..